De introvertes sociale tømmermænd

De introvertes sociale tømmermænd

Sociale tømmermænd

Lad det være sagt med det samme: Vi introverte kan holde lige så meget af eventyr, fester, mennesker og aktiviteter som ekstroverte. Vi har bare en tendens til at trække stikket tidligere end vores ekstroverte medmennesker. Og så kommer regningen.

Når vi har været i byen, til familiemiddag eller måske en hel dag på Strøget, så oplever vi udmattelsen. Det gør ekstroverte også, hvis de har travet Strøget fladt. Men for introverte er det også en særlig social form for social udmattelse af alle de mennesker, vi har mødt. Kender du følelsen?

Jeg kan selv mærke, at jeg får en meget kort lunte. Folk, jeg holder meget af, bliver pludselig vildt irriterende. Det kan være ret skamfuldt at have det sådan, for det er ikke deres skyld, at jeg er udmattet. Jeg kommer til at vrisse. Jeg svarer i enstavelsesord. Jeg bliver ugidelig og tvær. Jeg bliver som et lille barn, der har været oppe for længe. Og så bliver jeg træt. I hele kroppen. Og i hovedet. Det er som om, mine tanker kører i slow motion. Og jeg kan ikke tage en beslutning. Jeg bliver helt grådlabil og kan nærmest mærke tårene stige op i øjnene, hvis jeg bliver tvunget til at træffe beslutninger om helt små ting: Hvad jeg vil have til aftensmad, eller hvad tid jeg skal tage hjemmefra i morgen.

 

Overforbrug for energikontoen

Man kalder det sociale tømmermænd. Og det er særligt introverte, der oplever det. Sociale tømmermænd opstår, når du gennem en længere periode har været social og aktiv.

De sociale tømmermænd opstår på grund af en overstimulering. Når vi er sociale og aktive frigives dopamin i kroppen. Det giver os en glæde- og tilfredshedsfølelse. Introverte er imidlertid meget modtagelige over denne stimulans. Vi har brug for væsentligt mindre dopamin for at føle og tilfredse og opfyldte. Og der skal meget mindre til at udløse dopamin hos introverte end ekstroverte.

En introvert kan for eksempel få udløst dopamin af at gå en tur i en smuk efterårsgylden løvskov, hvor man lige kan mærke sæsonens sidste solstråler på kinderne og indsnuse den skarpe efterårsluft. Aaaahhhh…

En ekstrovert kan sagtens sætte pris på en smuk skov, men de mangler noget aktivitet for at få udløst samme niveau af dopamin. De har måske brug for at få en mountainbike mellem benene og tage en tur off road med en flok venner, hvor pulsen og adrenalinen kommer i vejret. SÅ føler de sig glade og opfyldte.

En introvert kan også godt sætte pris på en mountainbiketur. Men i mange tilfælde vil ruten måske være kortere, måske vil de køre alene og måske vil de nøjes med de markerede grusstier.

Når introverte bliver overstimulerede af sociale indtryk og aktiviteter, er det, fordi dopaminen i for store mængder kan virke udtrættende.

Vores hjerner er komplekse og unikke, og vi er introverte og ekstroverte i forskellige grader. Derfor er der mange introverte derude, der aldrig har oplevet de introverte tømmermænd eller ikke bider særligt mærke i dem. Og så er der de introverte derude, der bliver endnu hårdere ramt end jeg. Og der er også ekstroverte, der kan blive ramt af udmattetheden fra sociale tømmermænd. Uanset hvor du befinder dig på dette spektrum, er der nogle ting, du kan være opmærksom på for at ungdå eller begrænse omfanget og komme oven på igen.

 

“Symptomerne” på sociale tømmermænd 

Du har pludselig meget kort lunte

Du vrisser, bliver kort for hovedet og synes pludselig, at alle omkring der er enormt irriterende. Sig mig, prøver de at hidse dig op?!

 

Du bliver træt 

Din krop er tung, dit hoved er tungt. Du har brug for at sove længe eller krølle dig sammen på stedet. Det er som om, du slet ikke rigtig kan vågne dagen efter store arrangementer.

 

Du kan blive helt sløj 

Hovedpine, træthed, svimmelhed, ubehag i kroppen. Er det influenza? Så meget drak jeg da ikke i går? Næ, det er bare social udmattelse.

 

Alting bliver uoverskueligt 

Du har fået nok. Du skal hjem. Åh, men bilen skal pakkes og ungerne skal indsamles, og du skal rundt at sige farvel til hele familien. Det tager måske kun et kvarter. Men det føles som om, du lige blev bedt om at bestige Mount Everest.

 

Du har svært ved at træffe beslutninger 

Helt små beslutninger som, hvad vi skal have til aftensmad, bliver kæmpe uoverskuelige projekter. Stik mig det nærmeste, eller bestil en pizza. Bare lad mig være i fred.

 

Du bliver trist 

Sociale tømmermænd kan også vise sig som et tristhed. En grundstemning, der ikke rigtig vil slippe dig. Tanker som: Hvad er egentlig meningen med det hele? Måske ovenikøbet en dårlig samvittighed over ikke at have energi og overskud til mere, som bare gør det hele værre. Det er okay, du er ikke på vej mod en depression. Dine signalstoffer i hjernen er bare i ubalance.

 

Du bliver grådlabil 

Måske kan du også kende følelsen af at få let til tårer, når du har det sådan her. Måske overmander tristheden dig, måske bliver du bare rigtig rørt, måske har du sat en film på, der får tårerne til at trille. Somme tider kan vi blive overraskede over vores overreaktioner sådan nogle dage. Det er okay. Og det er helt normalt.

 

Sådan forebygger du sociale tømmermænd 

Kend dig selv 

Hvis du ved om dig selv, at du er tilbøjelig til at blive ramt af sociale tømmermænd, så husk at lav plads i kalenderen til at restituere efter store arrangementer. Skal du til fest om lørdagen, så bloker din kalender om søndagen. Få børnene passet, sørg for at der er mad i køleskabet. På mange måder ligesom hvis du skal i byen og feste og forventer “rigtige” tømmermænd.

 

Vid, at det er helt normalt og okay 

Sociale tømmermænd er en fysisk reaktion. Det er helt normalt. Og vi er mange, der oplever det. Det er helt okay, og det er ikke noget, du skal være bange for. Det kræver bare lidt kærlig selvpleje, så er du oven på igen.

 

Træk stikket 

Hvis du ligesom jeg kan blive lidt vrissen og gnaven, så sørg for, at du enten går tidligt hjem, har et sted du kan trække dig tilbage for en stund, eller tal med familien og vennerne om, hvad det handler om, så ikke de bliver bange for, at de har gjort noget forkert. Og så gå hjem, når du ikke kan mere. Nogle af os har tendens til at blive, fordi vi føler, det er uhøfligt at gå. Men det er mere uhøfligt at blive og ødelægge stemningen, fordi vi faktisk ikke gider være der.

 

Kuren mod sociale tømmermænd 

Når du er ramt af sociale tømmermænd, er kuren at slappe af og være god ved dig selv. Du har nok brug for at gøre det, du har lyst til i det tempo, der passer dig bedst.

Se en god film, spis noget god mad, vær en time om at drikke din morgenkaffe, mens du stirrer tomt ud af vinduet.

Undgå at bruge dagen på at tjekke mails og svare på sms’er. Det aktiverer samme centre i hjernen, som du prøver at få ro på.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *