Netværksråd #2: Tag rådene om at netværke – og smid dem ud!

Denne uge får du hver dag et nyt råd fra netværksekspert Christian Waldstrøm

Et klassisk netværksråd kunne være, at du først skal bygge en relation op, før du kan bringe dit ærinde på banen. Men hvis du står der som introvert og tydeligvis ikke nyder situationen, mens du forsøger at skabe en relation, så er det måske bedre bare at springe direkte til pointen.

Du behøver heller ikke at blive hængende og mingle en hel aften. Tænk på målet: hvad vil du opnå? Og giv så dig selv fri, når du er færdig. Det kan være, du vil tale med tre mennesker inden for dit felt, have en anbefaling eller en introduktion. Så kan du bare nøjes med det, gå lige til pointen – og så gå hjem.

På den måde kan introverte faktisk være mere effektive netværkere, mener Christian Waldstrøm, fordi ekstroverte kan gå rundt og tænke “det her er fedt!”, men helt glemme at få noget med hjem. En struktureret introvert og en ustruktureret ekstrovert kan godt gå lige vellykkede fra et netværksarrangement.

Christian Waldstrøm påpeger også, at det er vigtigt at være klar over, at ikke er én løsning, der passer til alle.

”Lad være at tro, at dit netværk skal være på en bestemt måde. Jeg tror faktisk, at folk godt ved, hvilken form for netværk de har brug for. Det er man selv den bedste til at vurdere. Både i den private og arbejdsmæssige sfære gælder det samme: Lyt til dig selv!”

Lignende indlæg

  • Julefrokosten er ikke afgørende for medarbejderens trivsel

    For nogle mennesker er julefrokosten årets højdepunkt. For andre er den årlige festivitas forbundet med et socialt pres og dårlig samvittighed. Men du kan faktisk godt tillade dig at blive hjemme, for selvom festen kan styrke det sociale fællesskab, er den ikke afgørende for den…